Östeuropeiska mästerskapen i musik?

Oj, så det kan gå. Har egentligen lust att säga: vad var det jag sa? Men hade inte en tanke på att de östeuropeiska länderna skulle dominera lika mycket som i semifinalen. Känns lite uppgjort faktiskt. Hade dock hellre sett Ukraina som vinnare. Tyckte den låten var riktigt härlig. Kan lätt bli en sommarplåga.

För mig var det lite mer intressant av vad de hade på sig, än hur de lät. Vissa borde ju inte ens få släppas i närheten av en scen. Irland till exempel. Hon såg ut att vara stelopererad, och dessutom lät hon lite som ett får.

Här kommer ivart fall en stilrapport ur min synvinkel.


1. Maria - Rijeka bez imena (Bosnien & Herzegovina)
Ja, vad ska man säga? En gigantisk grästuva. Som dessutom ser väldigt plastig ut. Gräsligt!



2. D'nash - I love you mi vida (Spanien)
Vit trist boybands-look. Kan boybands inte vara orginella?



3. Dima Koldun - Work your magic (Vitryssland)
För mig spelar det ingen roll, är hyperallergisk mot latinoslisket. Dettqa gick inte hem i min bok.



4. Dervish - They can't stop the spring (Irland)
Egentligen var det väl inget fel på kläderna. Men hon i dem var lika stel som en skyltdocka. Det gav dessvärre ingen rätsida för de kläderna.



5. Hanna Parkarinen - Leave me alone (Finland)
Den här svarta blåsan är helt klockren till låten. Stilpoäng till Finland!



6. Karolina - Mojot svet (Makedonien)
Snygg miniklänning, men känns mer som en kväll på stan än schlager.



7. Alenka Gotar - Cvet z juga (Slovenien)
Tror sömmerskan fick för lite tid till den här klänningen. Hon har glömt sy ihop kjolen. Och vad var lampan till för?



8. Magdi Rúzsa - Unsubstantial Blues (Ungern)
Ok, förväntade mig en underbar 50-talslook. Men vad ser man? Jeans och en vit t-shirt



9. The 4fun - Love or leave (Litauen)

Vilket sömnpiller! Lika unsubstantial som låten. Men hade de tänkt harmonisera outfit med låt, så har de lyckats ganska bra ändå. Båda var lite tråkiga.



10. Sarbel - Yassou Maria (Grekland)
Mysbyxor med smokingband runt midjan, t-shirt och kavaj i svettismaterial. Avlsappnat ok, men glammour... njae.



11 Sopho - Visionary Dream (Georgien)
Wow vilken klänning. Helt underbart perfekt, på bal. Dessvärre är det bara Björk her self som kan klara av att bära upp en sådan klänning till den typen av musik. Bra försök dock.



12. The Ark - The worrying kind (Sverige)
The Ark kan glädja sig åt att de, i mina ögon, vann stilduellen. Glitter och glammour är ett måste i Schlagersammanhang enligt min åsikt. Och måste säga att jag tycker Ola Salos blandning av metrosexuell make-up och karlakarlsskäggstubb är helt fenomenal. Och det betyder mycket från en som anser att vi tjejer bör ha ensamrätt på kletet!



13. Les fatals picards - L'amour à la francais (Frankrike)
Ok, det här är varför Gaultier är en av mina favoritdesigners. Fantasi och färger utan gränser. Cerise är ju modernt i sommar, så varför inte leka lite med det. Och katten på kavajslaget? Genialt!



14. Bonaparti.Iv - Questa notte (Lettland)
Eum... bröllopsvibbar med jeans?! Nej nej nej. Och vet inte om jag sagt det tidigare. men JEANS hör INTE hemma i dessa sammanhang!



15. Serebro - Song #1 (Ryssland)
Katolska skoluniformer hör inte heller hemma i schlager.



16. Roger Cicero - Fraun regier'n die Welt (Tyskland)
Här, till skillnad från Spanien, har det vita blivit helrätt. Och hatten är en perfekt prick över i:et. Nog ett av de få gånger Tyskland klarat av att se så stilrent perfekta ut.



17. Marija Serifovic - Molitva (Serbien)

Ok, skäms på mig. Trodde stenhårt att detta var en kille. Alltså innan igår. Hon ser ut ungfär som man gör kl 05 om morgonen på väg hem från krogen.



18. Verka Serduchka - Dancing Iasha Tumbai (Ukraina)
Urg, I come in peace. Nån sa att metallictrenden var stor i vår/Sommar, men snälla, less is more. Helt klart glittrigast den kvällen!



19. Scooch - Fly the flag (for you) (Storbritannien)
En gamehost och käcka värdinnor, men vad heter lekprogrammet? Får lite Vengaboys + Stepskänsla över detta. Typiskt brittiskt också.



20. Todomondo - Liubi, lubi, I love you (Rumänien)
Min första tanke var Cirkus à la 1920. Är detta ett skämt?



21. Elitsa Todorova & Stoyan Youkoulov - Water (Bulgarien)
Korsetten var jättesnygg, men hade liksom förväntat mig en lika snygg nederdel ockås, inte ett par byxor. Bådas outfit passade väldigt bra in i musik och stämning. Pluspoäng för det!



22. Kenan Dogulu - Shake it, Shekerim (Turkiet)
Och här kommer cirkusdirektören in i manegen, tillsammans med cirkusprinsessorna... eller har jag fel? Flugan var löjligt liten.



23. Hayko - Anytime you need (Armenien)
En long lost musketeer som verkar ha varit på utflykt till the last frontier. Tragiskt nog var det trädet som fångade min uppmärksamhet.



24. Natalia Barbu - Fight (Moldavien)
Eum.. en futuristisk hora? Nej, ska försöka vara snäll. Ring Kevin Costner, tror nån har snott scenkläder från Water World... ok, det går inte att vara snäll ang denna outfit. VAD är tanken bakom detta egentligen?!


Bilderna är från
Aftonbladet och här kan ni läsa omdömet från deras stilexpert, Ida Lithell.

Slutkommentaren ang årets jippo är: platt fall! Efterlyser mer glitter och glammour like the good old days nästa år!



Tryckfelsnisse: Karolina (bidrag nr.6 kom ju från Makedonien, och inte Moldavien som jag skrivit tidigare. Tack "fel" som uppmärksammat detta!!

Kommentarer
Postat av: fel

den där tjejen var inte alls från Moldavien har du hört talas om makedonien?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback