Trend = Bullshit?

Tycker detta är ett märkligt fenomen i dagens samhälle. En del verkar vara totalt hjärntvättade av vad alla modeskribenter skriver. Nån sa att neongult och silver på naglarna var en av de hetaste trenderna i vår, och så gick alla helt plötsligt med det. Nån pratade om skinnjackan, och vips så gick alla runt i en brun skinnjacka. Finns en uppsjö fler exempel, men orkar inte dra alla nu. Är det inte lite skrämmande vilken makt dessa sk modevetare har?
Ett plagg blir hetaste modet och alla bär det. Oavsett om de passar i det eller inte. Det spelar liksom ingen roll, det är ju trendigt. Hur kan det komma sig att det är ok att gå runt och se ut som en fågelskrämma, bara för att vara trendig? För mig är det en trend gone bad. Precis lika fel är det när folk ser ut att ha klivit direkt ut ur ett modemagasin. Det finns ingen personlighet alls, utan man ser mer ut som en skyltdocka.

Så kan man ju börja fråga sig: vad är en trend egentligen? För vissa plagg målas ju upp som totalt otrendiga, som capris den här sommaren. Men ändå har jag sett en mängd snygga capris i butikerna den här säsongen. Men varför säljer man något som anses vara totalt otrendigt? Jo, därför att alla inte passar i lårkorta shorts och kjolar. Eller helt enkelt inte trivs med att gå runt i ett sånt plagg. Men har då inte effekten av trendigt och otrendigt slagit ut varandra? Och har då inte modevetarna misst sin makt?
Många anser att de som inte följer trenderna är loosers och inte är ett dugg stilmedvetna. Men jag är nog beredd att säga att det faktiskt är tvärt om. De som inte orkar ödsla tid och pengar på att hela tiden uppdatera sin graderob för varje säsong, är de verkliga stilvinnarna. De har nämnligen lyckas undgå hjärntvätten och skapat sig en egen stil, gått sin egna väg helt enkelt. Och visst vill man hellre vara personlig och sticka ut, än att vara en i mängden och se ut som alla andra trendslavar.

Själv har jag totalt lyckats undgå denna hjärntvätt. Visst även jag plockar mina guldkorn här och var, men det är väldigt sällan det dyker upp trender som faller mig på läppen. Istället har jag fått skapa mig en egen stil. Vilken även innebär att jag ibland ligger både ett och två år före trendspanarna. Har även fått känna av det. Det sticker tydligen i ögonen på vissa när man inte är och ser ut som alla andra, dvs "normal". För det är väl ett erkänt faktum att följer du inte de senaste trenderna, utan har en egen eller alternativ klädstil så blir man stämplad som en B-människa. Och alla vill ju vara en A-människa eller?

När ska modeskribenternas makt försvinna? När ska vi börja tänka för oss själva istället?

image128

Kommentarer
Postat av: Största brursschan!

Det handlar väl mer om att försöka hitta en egen stil som man själv trivs med och sedan försöka vårda den. Det är inget fel att köpa nya kläder anser jag iaf, men man behöver verkligen inte köpa samma saker som alla andra har. Har sista tiden börjat handla lite från USA och då får man ju lite egna märken, kvalitén känns bättre också och inte är det nått dyrare direkt heller. Kommer nog inte att köpa mig någon grå/svart-randig tröjja iaf :)

2007-06-06 @ 23:11:19
Postat av: H

Kunde inte ha skrivit d bättre själv!! Å varför bli generad över d ja skrev i min blogg ;)? Bara sanningen.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback